top of page

Publikationer

BÖCKER

Skolledarskapi i mångfald

Skolledarskap i mångfald tar sin utgångspunkt i det interkulturella perspektivet och diskuterar dess implikationer för skolledning och skolutveckling i praktiken. 

SkolLedStor.jpg
publi.jpg

Interkulturellt ledarskap och verksamhets-utveckling

Integration och inkludering av olikheter är en viktig uppgift för ledare och chefer i det mångkulturella samhället, inte minst i arbetslivet. I den här boken förespråkas ett interkulturellt förhållningssätt, som medel och som mål, för att ta sig an de komplicerade och spännande utmaningar som det mångkulturella samhället bär med sig.

978-91-44-15482-4_01_coverimage.jpg

Den interkulturella förskolan

Syftet med denna bok är att bidra till utvecklingen av arbetet med flerspråkiga barn, eller nyanlända barn, i förskolan och bemötandet av vårdnadshavare med olika bakgrund och tankar kring barnuppfostran och förskolans roll.

Screenshot 2021-01-13 at 12.19.38.png

VETENSKAPLIGA ARTIKLAR

116. Lahdenperä, P. Atrikel: Hakkaa päälle suomenpoika ettei Ruotsi meitä voita. Kulturtidskriften Liekki, Numero 2, 2024.
 
115.  Lahdenperä,P. & Marquard, M. (2024) Handbook Learning Circles in the Nordic Context, NVL, Nordisk Network for Adult Learning 

     https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1898651/FULLTEXT01.pdf

114. Lahdenperä, Pirjo (2023). Kirja-arvostelu:Kjell Westö:"Molly & Henry. Romaani sotavuosilta". Liekki, sverigefinsk kulturtidskrift, numero 4, 2023

​

113. Lahdenperä, Pirjo (2023). ”Centrum för interkulturell skolforskning – sju fruktsamma år”. I Edström, N.; Holmberg, K.; Morberg. M & Nygård, M. Migration vår tradition – Mångkulturellt centrum i rörelse sedan 1987. Mångkulturellt centrum.

​

112. Lahdenperä, Pirjo (2023). ”Runouden kiehtova voima” Kulturtidskriften Liekki, nr 2, 2023.

​

111. Lahdenperä, Pirjo (2023). ”Björnjägares döttrar”. Recension av Anneli Jordahls bok. Kulturtidskriften Liekki, nr 1, 2023.

​

110. Lahdenperä, Pirjo (2022) Krönika: Matmöten med interkulturell potential i Förenade måltider, nr 4/ 2022.

 

109. Lahdenperä, Pirjo (2022). Lärarens ledarskap i en mångkulturell skola, i Ann S. Pihlgren & Mikael Jensen (red.) Lärarens ledarskap – Professionell pedagogisk praktik, (s. 265-274), Malmö: Gleerups.

 

108. Lahdenperä, Pirjo (2022). Me melkein kuoltiin, Liekki 3, 2022

107. Lahdenperä, Pirjo (2021). Maaherran kanssa Helsingissä - Suomen kielen keskus taas ajankohtainen? Liekki, Ruotsinsuomalainen kulttuurilehti, numero 4, 2021.
 
106. Lahdenperä, Pirjo (2021). Under ytan på interkulturell undervisning. Socialpsykologiska teorier och aspekter om fördomar och etnocentrism. I H. Lorentz & B. Bergstedt (red). Interkulturella dimensioner. Lund: Studentlitteratur. 

105. Lahdenperä, Pirjo (2021). Interkulturellt ledarskap och verksamhetsutveckling, Lund: Studentlitteratur.

104. Henttonen, Ani & Lahdenperä, Pirjo (2020). Aavan meren täältä puolen: Ruotsinsuomalaisten kirjoittajien antologia, Föreningen för sverigefinska skribenter (RSKY).

​

103. Lahdenperä, Pirjo (2020). Fragment/Fragmentteja. Dikter. runokirja fi, Mediapinta OY, Finland.

 

102. Lahdenperä, Pirjo (2020). Äpärä ja oma poika. Bokrecention. Sverigefinsk kulturtidskrift Liekki, nr 3, 2020.

 

101. Lahdenperä, Pirjo (2020). Reciprocitet i forskning om De andra. I Selling, J; Jahanmahan, F;

Lindqvist, A & Lauritzen, S. Från interkulturell pedagogik till romska studier. En festskrift för Christina Rodell Olgaç. Nässjö: Östkultur Förlag.

 

100. Lahdenperä, Pirjo (2019). Posthumanistinen taidekokemus. I Liekki Ruotsinsuomalainen kulttuurilehti, nr 4, 2019.

 

99. Lahdenperä, Pirjo & Marquard, Maria (2019). Handbok: Lärandecirklar i nordisk kontext. Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL), Nordisk Ministerråd.

 

98. Lahdenperä, P (2018). Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling, Skolverket. 

 

97. Lahdenperä, P (2018). Interkulturellt lärande och undervisning (s.209-213). I.E. Insulander & S. Selander. Att bli lärare, Stockholm: Liber AB.

 

96. Lahdenperä, P (2018). Den interkulturella förskolan - mål och arbetssätt (red). Stockholm: Liber AB.

 

95. Lahdenperä, P (2018). Inledning. I P. Lahdenperä (red). Den interkulturella förskolan - mål och arbetssätt, s.12-24, Stockholm: Liber AB.

​

94. Lahdenperä, P (2018). Barnuppfostran och föräldrasamverkan - hinder och möjligheter. I P. Lahdenperä (red). Den interkulturella förskolan - mål och arbetssätt, s. 62-74, Stockholm: Liber AB.

​

93. Lahdenperä, P (2018). I min bokhylla. I Lisetten, Tema: Att göra sin röst hörd - med ett språk som -räcker till, Riksförbundet lärare i svenska som andra språk. Nr: 2 2018.

​

92. Lahdenperä, P (2018). Mieleni kotiseudut.

​

91. Lahdenperä, P (2017).Transformative learning circles: Key concepts for planning, organization and working methods of the project. In K. Staffas (Ed.) Evaluation of Transformative Learning Circles. A learning model by the Nordic Council of Ministers’ Network for Adult Learning (NVL), www.nvl.org.

​

90. Lahdenperä, P & Marquard, M (2017). Implications and recommendations for futher Nordic work. In K. Staffas (Ed.) Evaluation of Transformative Learning Circles. A learning model by the Nordic Council of Ministers’ Network for Adult Learning (NVL), www.nvl.org.

​

89. Lahdenperä, P. (2017). Se föräldrarnas kompetens! Artikel i Pedagogiska magasinet, Tema Föräldrar. Nummer 3 september 2017.

​

88. Lahdenperä, P. (2017). ”From monocultural to intercultural ways of thinking on integration and development of education”, konferensbidrag, Language, Inclusion and Labour Markets, Torshavn, Fareo Islands, Nordiska ministerrådet, (publicerat paper).

​

87. Lahdenperä, P (2017). ”Ruotsinsuomalainen jano”, Liekki, Sverigefinsk kulturtidskrift, nummer 3, 2017.

​

86. Lahdenperä, Pirjo (2017). Suomi ei tarvitse huonoja opettajia, i Liekki Sverigefinsk Kulturtidskrift. 2017, nr 2.

​

85. Lahdenperä, Pirjo (2017). Nyanlända som utmaning för utvecklingen av skolan som interkulturell lärmiljö, P. Lahdenperä & E. Sundgren (red.) Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm: Liber AB.

​

84. Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (2017) Inledning, P. Lahdenperä & E. Sundgren (red.) Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm: Liber AB.

​

83. Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (2017) (red.) Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm: Liber AB. (utkommer augusti 2017)

​

82. Lahdenperä, Pirjo & Sandström, Margareta (2017). Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning, i Forsman Liselott & Hansén Sven-Erik (red) Allmändidaktik -vetenskap för lärare, Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur.

​

81. Lahdenperä, Pirjo (2016). Nyanlända. Utmaning för interkulturellt ledarskap, i H. Lorentz & B. Bergstedt (red). Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. (s. 73-98) Lund: Studentlitteratur.

​

80. Lahdenperä, Pirjo (2016). Rektors pedagogiska ledarskap och lärares undervisningssvärigheter, i O. Johansson & L. Svedberg (red) Att leda mot skolans mål, II, Malmö: Gleerups,

​

79. Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (2016). Inledning. I P. Lahdenperä & E. Sundgren (red.) (2016). Skolans möte med nyanlända, s.7-24Stockholm: Liber.

​

78. Lahdenperä, P., Gustavsson, H.-O., Lundgren, M. (2016). Du är inte ensam! Interkulturell kompetensutveckling genom kollegialt lärande i

​

78. P. Lahdenperä & E. Sundgren (red). Skolans möte med nyanlända, s. 207-223, Stockholm: Liber.

​

77. Obondo, M.A, Lahdenperä. P., Sandevärn, P. (2016). Interkulturell pedagogik i praktisk handling -utmaningar och möjligheter). I P. Lahdenperä & E. Sundgren (red). Skolans möte med nyanlända, s. 182-202, Stockholm: Liber.

​

76. Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red) (2016). Skolans möte med nyanlända, Stockholm: Liber.

​

75. Obondo, M.A, Lahdenperä. P., Sandevärn, P. (2016). Educating the old and newcomers: Perspectives of teachers on teaching in multicultural schools in Sweden, Multicultural Education Review.

​

74. Lahdenperä, P., Gustavsson, H.-O., Lundgren, M., & von Schantz Lundgren, I. (2016). The Key Role of the School Principal's Leadership in the Schooling of Newly Arrived Pupils in Sweden. Open Journal of Leadership, 5, 20-30.

​

73. Lahdenperä, P. (2015). Skolledarskap i mångfald, Lund: Studentlitteratur.

​

72. Lahdenperä, Pirjo (2014). Premises for Minority School Leadership in Sweden, Finland and pain, Open Journal of Leadership, ISSN 2167-7743, nr 3, 67-75. http://dx.doi.org/10.4236/oj.2014.3300771.

​

72. Lahdenperä, Pirjo (2014) (red.). Forskningscirkeln -en mötesplats för samproduktion. Mänskliga rättigheter i offentlig förvaltning,

​

71. Lahdenperä, Pirjo (2014). Forskningscirkel som samproducerande kunskapsprojekt -vetenskaplig kvalité och stötestenar, i P. Lahdenperä (red.) Forskningscirkeln -en mötesplats för samproduktion. Mänskliga rättigheter i offentlig förvaltning,

​

70. Lahdenperä, Pirjo (2014). Mänskliga rättigheter i offentlig förvaltning -forskningscirkel som interkulturell läroprocess, i P. Lahdenperä (red.) Forskningscirkeln -en mötesplats för samproduktion. Mänskliga rättigheter i offentlig förvaltning

​

69. Darvishpour, Mehrdad & Lahdenperä, Pirjo (2014). Honour-Related Problems in School Contexts in Sweden - theoretical perspective and prevention,

​

68. Lahdenperä, P. (2013). Circular Migration, Interculturality and Adult Education, paper presented at the Symposium 2: Adult learning -at work, in education and everyday life, on The 41st Annual Congress of the Nordic Education Research Association, 7-9 March, 2013 in Reykjavik, Island.

​

67. Lahdenperä, P. (2013). Premises for Minority School Leadership in Three Different Countries, paper presented at The Annual Hawaii International Conference on Education, in Honolulu, Hawaii, January 6-9, 2013.

​

66. Lahdenperä, Pirjo (2013). Rektors pedagogiska ledarskap och lärares undervisningssvårigheter, i O. Johansson & L. Svedberg (red) Att leda mot skolans mäl, s.141-153, Malmö: Gleerups,

​

65. Lahdenperä, P (2011). (red). Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald. Studies in Social Sciences, Forskningsrapport 2011:1. Mälardalens högskola.

​

64. Lahdenperä, P (2011). Mängfald, jämlikhet och jämställdhet -interkulturellt lärande och integration. I Lahdenperä, P. (red). Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mängfald, Studies in Social Sciences, Forskningsrapport 2011:1. Mälardalens högskola. s. 15-43.

​

63. Lahdenperä, P (2011). (red). Forskningscirkel-arena för verksamhetsutveckling i mångfald.Studies in Social Sciences, FR2011:1 MDH (pdf 116 kB)

​

62. Lahdenperä, P (2011). Från monokulturellt till interkulturellt. Artikel i Chef & Ledarskap, Lärarförbundets tidning för skolledare, Nummer 4, augusti 2011, s. 42-44. Läs artikeln

​

61. Lahdenperä, P (2011). "Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?", i Blossing, Ulf (red) Skolledaren i fokus -kunskap, värden och verktyg, Lund: Studentlitteratur.

​

60. Lahdenperä, P & Sandström, M (2011). "Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning", i Forsman, Liselott & Hansén, Sven-Erik (red) Allmändidaktik -vetenskap för lärare, Lund: Studentlitteratur.

​

59. Lahdenperä, P; Darvishpour, M; Lorentz, H (2010). Hedersrelaterad problematik i skolan -en kunskaps -och forskningsöversikt, Rapport, Delegationen för jämställdhet i skolan, SOU 2010:84.

​

58. Lahdenperä, P. & Lorentz, H. (red) (2010). Möten i mångfalden skola. Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

​

57. Lahdenperä, P (2010). "Mångfald som interkulturell utmaning", i Lahdenperä & Lorentz (red) Möten i mängfalden skola. Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

​

56. Lahdenperä, P; Alfakir, N.; Strandberg, M (2010). "Föräldramöten: från information till interkulturella dialoger", i Lahdenperä & Lorentz (red) Möten i mångfalden skola. Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

​

55. Lahdenperä, P (2009). "How to develop an intercultural school: Experiences from Sweden", In Dialogs on Diversity and Global Education, Talib; Loima; Paavola; Patrikainen (eds), Frankfurt am Main: Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften.

​

54. Lahdenperä, P. (2008). "Etnocentriska glasögon ger kulturell blindhet", artikel i Pedagogiska magasinet. Nr 3. September 2008. Tema: Att leda lärande.

​

53. Lahdenperä P. (2008). Interkulturellt ledarskap -förändring i mångfald, Lund: Studentlitteratur.

​

52. Lahdenperä, P.; Diderichsen Ö.; Kronhamn P.; Lindqvist A. (2007). Utveckling av det pedagogiska ledarskapet i Stockholms stads förskolor och grundskolor -en utvärdering, Centrum för interkulturell skolforskning, Stockholms stad, Utbildningsförvaltningen.

​

51. Lahdenperä, P. (2006). "From a monocultural to an intercultural approach in education". In Diversity - a challenge for education, Mirja-Tytti Talib (ed),Finnish Educational Research Association, Painosalama Oy, Turku, Finland. (pp 67-83).

​

50. Lahdenperä P. (2006). "Oppimisen ilo ja omankoulun merkitys", artikel i tidningen Kotiseudun sanomat, onsdagen den 19.7.2006.

​

49. Lahdenperä P. (2006). "Intercultural leadership in school environments". Reports from Södertörn University College: 627. Huddinge, 2006. (http:www.diva-portal.org/sh/reports)

​

48. Lahdenperä P. (2006). "Interkulturellt lärande i ledarskap - hur rektorer kan bli interkulturella ledare", i Interkulturella perspektiv -om kunskap och lärande i mångkulturella kontexter, B. Bergstedt och H. Lorentz (red), Lund: Studentlitteratur.

​

47. Lahdenperä P. (2005). "Hur blir jag lagom konfliktundvikande?" Debattartikel i i&m, Invandrare och Minoriteter, Temanummer Värdet av ett jobb, Nr 5-6, november 2005.

​

46. Lahdenperä P. (2005). "Hemmablind", Artikel i i&m, Invandrare och Minoriteter, Temanummer Värdet av ett jobb, Nr 5-6, november 2005.

​

45. Lahdenperä P. (red) (2004) Antologi: Interkulturell pedagogik i teori och praktik, Lund: Studentlitteratur.

​

44. Lahdenperä P. (2004). "Att utveckla skolan som interkulturell lärandemiljö". I P. Lahdenperä (red) Interkulturell pedagogik i teori och praktik, Lund: Studentlitteratur.

​

43. Lahdenperä P. (2004). "Interkulturell pedagogik -vad, hur och varför?" I P. Lahdenperä (red) Interkulturell pedagogik i teori och praktik, Lund: Studentlitteratur.

​

42. Lahdenperä P. (2004). "Goda interkulturella miljöer för elevers språk- och kunskapsutveckling", i M. Olofsson (red) Symposium 2003 Arena andra språk, Nationellt centrum för sfi och svenska som andra språk, HLS Förlag.

​

41. Lahdenperä P. (2003). "Samma gamla pedagogik?" artikel i "Lära i verkligheten -ett specialnummer om interkulturell undervisning", Invandare & Minoriteter, februari 2003, årgËšng

​

40. Lahdenperä P. (2002). "Suomen kielellä myötätuulta". Kolumn i Kieliviesti, 3/2002.

​

39. Lahdenperä P. (2002). "Developing Multicultural Schools and Intercultural Education" In Reflections on Diversity and Change in Modern Society. A Festschrift for Annick Sjögren. Gomes, Bigestans, Magnusson & Ramberg (ed), The Multicultural Centre, Botkyrka, Sweden. 2002. pp 293-309.

​

38. Lahdenperä, P. & Piippo, T. (2002). Kursrapport: "Kompetensutveckling för sverigefinska modersmålslärare. Fördjupade studier i språk, kultur och identitet", Lärarhögskolan i Stockholm, Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande, januari 2002.

​

37. Lahdenperä P. (2001). "Interkulturell forskning om lärande och lärarroll." I Utbildning i det mångkulturella samhället, Bredänge, Hedin, Holm och Tesfahuney (red), Volym 1, IPD - rapporter, Nr 2001:02, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.

​

36. Lahdenperä P. (2001). "Interkulturell pedagogik och lärarutbildning" I Utbildning i det mångkulturella samhället, Bredänge, Hedin, Holm och Tesfahuney (red), Volym 2, IPD - rapporter, Nr 2001:11, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.

​

35. Lahdenperä P. (2001). Intercultural research and multicultural school improvement" Keynote with paper at NFPF 29th institutions - educational research and educational intervention, Stockholm March 15-18 2001. "The diversity of learning inside and outside institutions - educational research and educational intervention", Stockholm March 15-18 2001.

​

34. Lahdenperä P. (2001). "Värdegrunden som inkluderande och exkluderande diskurs". I Göran Linde (red) Värdegrund och svensk etnicitet, Lund: Studentlitteratur.

​

33. Forskningspresentation (2000). "Från monokulturellt till mångkulturellt -föreställningar och realiteter i och om etniska relationer." I Annika A. Thelin (red) (2000) Forskning i Skolan/Skolan i Forskningen. Dokumentation från forskningssymposium i Stockholm 12-13 november 1999. Skolverket.

​

32. Lahdenperä P. (2000). "Intercultural psychological research". Paper presented at XXVII International Congress of Psychology, Stockholm, Sweden, July 23-28, 2000.

​

31. Lahdenperä P. & Sjögren A. (2000). "Interkulturell pedagogik med etnologisk inriktning". Paper presenterat vid symposiet Science in a Multicultural and Postcolonial World: Issues and Challenges. Göteborgs Universitet, 19-20 juni 2000.

​

30. Lahdenperä P. (2000). "From monocultural to intercultural educational research, in Intercultural Education, Vol. 11, No. 2, 2000, pp. 201-207.

​

29. Hedin C. & Lahdenperä P. (2000). Värdegrund och samhällsutveckling Värdegrundsprojektet, Utbildningsdepartementet, Regeringskansliet och HLS Förlag.

​

28. Williams, G; Lahdenperä, P; Sanchez, P, (1999). "Intercultural Differences in Classroom Behaviour and Teaching Pedagogy - An Analysis Across Three Countries". I Kirsi Häkkinen (ed) Innovative Approaches to Intercultural Education, University of Jyväskylä, Finland, Continuing Education Centre, Multucultural Programmes, pp 99-108.

​

27. Lahdenperä P. (1999). Från monokulturell till interkulturell pedagogisk forskning. I Utbildning & Demokrati, Vol. 8 Nr 3/99, s. 43-65.

​

26. Lahdenperä P. (1999). "From Monoculturalism to Interculturalism in Multicultural Education", paper presented at International Congress on Intercultural Education, Jyväskylä, Finland, September 16-18 1999.

​

25. Lahdenperä P. (1999). "Skolsvårigheter med invandrarelever". I Gun Källstigen & Mustafa Setkic (red): Mötesplats Sverige. Kulturmöten och funktionshinder, Trialog Media, Uddevalla: Risbergs.

​

24. Lahdenperä P. (1999). "Interkulturell forskning om lärande och lärarroll", paper presenterat vid symposiet: Mångkulturell utbildning - en problematik för individ, skola och samhälle. Lärarhögskolan i Stockholm, 15-17 april 1999.

​

23. Lahdenperä P. (1999). Fristående skolors tal om och hantering av barn i behov av särskilt stöd, Institutionen för specialpedagogik, Lärarhögskolan i Stockholm, Specialpedagogisk kunskap: Forskning nr 1-1999.

​

22. Lahdenperä P. (1998). "School Difficulties and Immigrant Background: conclusions about intercultural education". In European Journal of Intercultural Studies. Volume 9, Number 3, 1998, s. 297-306.

​

21. Lahdenperä P. (1998). "Immigrant Background or School Difficulties?". In K. Häkkinen (red), Multicultural Education. Reflection on Theory and Practice. University of Jyväskylä, Finland, Continuing Education Centre, Multicultural Programmes.

​

20. Lahdenperä P. (1998). "From 'Knowledge of Immigrants' to Interculturalism in Teacher Education", Institute of Education, University of London, Library and Media Services, Number DC/16/98.

​

19. Lahdenperä P. (1998). Fristående skolors tal om och hantering av barn i behov av särskilt stöd, rapport, Skolverket, 1998.

​

18. Lahdenperä P (1998). "Lärarrollen i multietniska skolor och klassrum". I konferensrapporten Lärarutbildning med ett interkulturellt perspektiv, 1997 Europaåret mot rasism, Stockholm: 1998, s. 51-59.

​

17. Lahdenperä P. (1997). "Lärarrollen i multietniska skolor och klassrum", I Didactica Minima, Lärarhögskolan, Stockholm: HLS- Förlag, nr 43.

​

16. Lahdenperä P. (1997). Invandrarbakgrund eller skolsvårigheter? Textanalytisk studie av åtgärdsprogram för elever med invandrarbakgrund. Doktorsavhandling. Lärarhögskolan i Stockholm, HLS-förlag.

​

15. Lahdenperä P. (1996). "An analysis of internationalisation and intercultural outlook in Swedish teacher education", in European Journal of Intercultural Studies. Volume 7 Number 2, 1996, s. 24-34.

​

14. Lahdenperä P. (red) (1995). Antologi: Interkulturella läroprocesser - interkulturell undervisning, Stockholm: HLS-förlag.

​

13. Lahdenperä P. (1995). "Internationalisering och interkulturellt synsätt i lärarutbildningen". I Pirjo Lahdenperä (red), Interkulturella läroprocesser. Stockholm: HLS Förlag. s. 105-127.

​

12. Lahdenperä P. (1995). "Studieresa som en interkulturell läroprocess". I P. Lahdenperä (red), Interkulturella läroprocesser. Stockholm: HLS Förlag, s. 63-79.

​

11. Lahdenperä P. (1994). From Problem Individuals to Reformulation of the Problem: Analysis and Measures dealing with School Problems from the Perspective of Systems Theory. (arbetsmanus), Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan.

​

10. Intervju "Omgivning viktig för invandrarbarn", i boken Dina rötter och mina rötter av Lena Ljunggren; Mario Marx, Rädda Barnen. 1994

​

9. Lahdenperä P. & Sahlin B. (1994). Bok Syrjinnästa kaveruuteen, Etnokultuura OY, Kokkola, Finland.

​

8. Lahdenperä P. (1993). Specialpedagogikens paradigmskifte, Didactica Minima, HLS- förlag, Stockholm, nr 25-26, 1993.

​

7. Intervju: Identitetsutveckling i tvåkulturell miljö, i häftet "Skolans roll för barns språk, kultur och identitet" av Gunilla Ladberg, Rädda Barnen, 1992.

​

6. Lahdenperä P (1988). USSR 88, Rapport om en studieresa till Sovjet, Specialpedagogisk påbyggnadskurs, Hemspråkslärarlinjen, Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.

​

5. Lahdenperä P & Sahlin B (1984). Umeå - visst ligger väl inte det i Sverige? Om kulturmöten i Skolan, Statens invandrarverk, Helsingborg: Schmidts Boktryckeri. 1984

​

4. Lahdenperä P. & Sahlin B. (1983). Fördomar och mobbning del 1 och 2. Handledningsböcker för skolpersonal. Skolöverstyrelsen, Stockholm: Liber Utbildningsförlaget,.

​

3. Lahdenperä P. & Pöllänen P. (1982) ." Det går att arbeta mot mobbning och negativ inställning mot minoritetsgrupper, artikel i Psykolognytt, Temanummer om skolpsykologi, nr 10, 1982.

​

2. Johnson B. & Lahdenperä P. (1982). En riktig svensk ropar inte svartskalle! Utvärdering av en påverkansmetod mot etniska fördomar och mobbning. Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, Psykologexamensarbete, Stockholm: Gotab.

​

1. Att gå i hjälpklass. CD-1 uppsats, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet, 1974.

bottom of page